Sunday, September 23, 2012

جایزه ی صلح دانشجویی برای مجید توکلی



می توان سکوت کرد
 می توان بی تفاوت گذر کرد
 بی شرم بی آزرم
 می توان دید و نادیده گرفت


... اما هستند هنوز کسانی که پای بر آسایش زندگی خود گذاشته و با آگاهی از همه ی مخاطراتِ پیشِ رو در خفقان حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور، هدیه ی استبداد حکمرانان و صاحبان جان و مال مردم، ایستادگی در مقابل ظلم را فریاد سر می دهند و  آزادند و آزاده. آنها می دانند که دیگر حد و مرزی میان آن سوی میله ها و این سوی میله ها موجود نیست. وقتی رنگ سیاه سرکوب، ارعاب، دروغ، تهمت، توهین، ناسزا، دزدی، اختلاس و ... را بر آسمان مان پاشیدند و خورشید عدالت غروب کرد، دیگر هیچ کس در هیچ سمت میله ها طعم آزادی واقعی را نچشید. زنده باد مجید توکلی و توکلی هایی که استوار، چون سرو ایستادند و ایستاده خواهند ماند. ننگ بر آنهایی که سرزمین مان را زندان کردند. زندان پُر شد از دانشجو، استاد، معلم، وکیل، نویسنده، شاعر، هنرمند، منتقد، سیاستمدار، غیر سیاستمدار، آزاد اندیش...

مجید توکلی به دلیل فعالیت هایش در راه آزادی بیان و دموکراسی در مراسمی در نروژ، برنده ی جایزه ی بین المللی صلح دانشجویی در سال 2013 معرفی شد و نشان داد نام دانشجوی آزاده ی ایران در جهان زنده، و پیام صلح و دوستی اش طنین افکن است و سانسور و تهدید زورمندان راه به جایی ندارد. نامشان زنده و راهشان پاینده باد.

پانوشت ها: 

1- مجید توکلی، دانشجوی رشته ی مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران) و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه، در ١۶ آذر سال 1388، پس از سخنرانی در مراسم سالگرد روز دانشجو، برای سومین بار بازداشت شد و بازداشت او با ضرب و شتم شدید ماموران امنیتی همراه بود. وی در دی ماه همان سال در بیدادگاه های جمهوری اسلامی به اتهام واهی “اجتماع و تبانی علیه نظام”، “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبری” و “توهین به ریاست جمهوری” به هشت سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سیاسی و پنج سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

2- جایزه ی صلح دانشجویی در طول ١٣ سال گذشته از دانشجویانی که در راه صلح، حقوق بشر و دموکراسی گام بر می دارند، حمایت کرده است. این جایزه برای نخستین بار در سال ١٩٩٩ میلادی و از سوی فستیوال بین المللی دانشجویی در تروندهیم (ISFiT) پایه گذاری شد. تا کنون هفت نفر از دانشجویان و سازمان های دانشجویی در کشورهای برمه، تیمور شرقی، زیمباوه، کلمبیا، صحرای غربی و کرواسی این جایزه دو سالانه را دریافت کرده اند.

No comments:

Post a Comment